Menerajui Ke Arah Kemerdekaan Negara Sarawak


Baru lepas seminggu lalu kita Malaysia sudah selesai menjalankan proses General Election (GE-14).
Rakyat Malaysia bersatu dalam menyatukan undian bagi menjatuhkan parti politik korup Barisan Nasional sekali bersama pemimpin mereka, Dato Seri Najib Tun Razak yang dipercayai telah menyalahgunakan kuasa sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 6. Kekalahan ini adalah hasil kerjasama rakyat dalam mengundi Pakatan Harapan yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri ke 4 iaitu Tun Dr Mahathir. Kemenangan Pakatan Harapan ini dilihat telah memberi nafas baru dalam pentadbiran kerajaan Malaysia dan mungkin akan memperbaiki keadaan negara sedikit demi sedikit dalam masa 5 tahun mereka PH diberi mandat oleh rakyat.

Perkara ini adalah bagus untuk Malaysia, tetapi adakah ianya turut bagus bagi Sarawak?

Sarawak pada umumnya adalah sebuah negeri yang terbesar di Malaysia yang kaya dengan hasil hutan dan laut. Sebelumnya Sarawak adalah sebuah wilayah yang bergabung dengan Sabah dan Brunei. Kedatangan James Brooke pada tahun 1841 telah membentuk Sarawak yang kita kenali pada hari ini sehingga pada tahun 1946, Jepun datang menjajah ketika berlakunya Perang Dunia Kedua. Selesai perang tersebut, Charles Vyner Brooke kemudiannya menyerahkan Sarawak kepada Britain. Tanggal 22 Julai 1963, Britain telah membebaskan Sarawak untuk berkerajaan sendiri. Tunku Abdul Rahman telah membawa Sarawak untuk bergabung bersama Sabah dan Tanah Melayu sebagai salah sebuah negara pengasas Persekutuan Malaysia. Perjanjian tersebut dikenali sebagai Malaysian Agreement 1963. Kemasukkan Sarawak ke dalam Malaysia adalah punca Sarawak yang kita cintai berakhir dalam keadaan yang kita lihat sekarang walaupun Sarawak kaya dengan hasil bahan mentah seperti petroleum, hutan dan lain lain. Perjanjian 'Malaysian Agreement 1963'  sudah lama dilanggar oleh Tanah Melayu, tanah NCR dirampas sesuka hati oleh kroni BN, royalti minyak Sarawak hanya 5% dan banyak lagi isu lain di Sarawak sejak berada di dalam Malaysia. 


Oleh kerana Sarawakian telah mulai sedar maka Sarawak Liberation Movemebt (SLM) ; sebuah people's movement telah mula bangkit berjuang bukan untuk menentang kerajaan atau menghasut rakyat; tetapi untuk meimnta kemerdekaan yang telah lama Sarawakian sepatutnya dapat.


Seterusnya, apakah cara yang memungkinkan kita Sarawak untuk keluar dari Malaysia atau mendapatkan status 'negara' itu kembali?

Setelah General Election Malaysia 14, Pakatan Harapan telah mengalahkan Malaysia.
PH telah menjanjikan akan mengembalikan hak MA63 kembali kepada Sarawak dalam masa 100 hari.
Kini Sarawakian sedang menunggu janji PH tersebut atau untuk Pilihan Rakyat Negeri Sarawak ke-12 nanti, satu parti tempatan anak Bumi Kenyalang yang akan mengusulkan kemerdekaan Sarawak di DUN Sarawak...

Salah satu contoh movement oleh orang Sarawak dalam menuntut kemerdekaan Sarawak; ada cadangan yang bole dikongsikan ke seluruh Sarawak.

PRN12 Sarawak Merdeka
Dalam masa 2 tahun lagi sebelum PRN12, people's movement akan berusaha menjemput parti-parti politik tempatan dan NGO-NGO di Sarawak untuk bergabung dan membentuk Parti Gabungan Nasional (PGN).
Parti Gabungan Nasional ini akan bertanding di Pilihan Raya Negeri ke-12 Sarawak.
Dengan sokongan rakyat Sarawakian, PGN memenangi PRN12.
PGN menjadi majoriti memegang kerusi akan mengusulkan  Agenda Sarawak Merdeka di Dewan Undangan Negeri Sarawak.
Usul diterima DUN, Sarawak merdeka.
PGN yang tadinya adalah gabungan parti-parti politik dan NGO-NGO akan membentuk jabatan-jabatan kerajaan sebagaimana PH melakukan nya sekarang.

Agenda Sarawak Merdeka
Selesaikan proses dekolonisasi semenjak 22/7/1963 dan Merdeka 
Mendesak para ADUN membuat keputusan dan umumkan tarikh kemerdekaan Sarawak
Mana mana ADUN tidak sokong harus digantikan semasa PRN12 nanti
Sarawak mulai proses merdeka dibawah Deklarasi Dekolonisasi PBB 1960 pd 22/7/1963 dan oleh sebab masa tu orang Sarawak masih kurang berkemampuan mentadbir maka Sarawak bersama Sabah diatur oleh British dibawah "Sistem Amanah" C24 Komitti Dekolonisasi bersekutu dgn Malaya sebagai “Amana" kpd Sarawak Sabah utk Memerintah Diri. Selepas 55 Sarawak telah memerintah diri sudah tiba masanya Sarawak selesaikan proses dekolonisasi dan merdeka yg diperlukan membuat Pengumuman di DUN Sarawak.
Akhir kata, Sarawak yang kita cintai ini harus dikembalikan by hook or by crook hak dalam Malaysia Agreement 1963 yang telah teruk terhakis semasa pemerintahan Barisan Nasional. Ini adalah demi generasi masa depan kita Sarawakian agar hak mereka terpelihara dan tidak terseksa seperti kita hari ini yang mana terpaksa membayar harga mahal minyak petrol dan diesel yang sebenarnya dilombong dari hasil bumi kita sendiri.

Sekian.

(Footnote: This is a mere suggestion only. If the readers are against this suggestion, readers may leave a comment and the admin will edit this article accordingly. TQJB)
LihatTutupKomentar

3 Komentar

Cancel