Orang Dayak Sarawakian Adalah Orang Pertama di Asia Tenggara (South East Asia) ?

Pada tahun 1958, dua orang archaeologist berasal dari British bernama Tom dan Barbara Harrison telah menemui serpihan pecahan bahagian tengkorak di Gua Niah, Miri, Sarawak. Dikenali sebagai 'Deep Skull' , tengkorak tersebut dianggarkan berumur 37,000 tahun; menjadikan nya sebagai "manusia tertua yang ditemui di pulau kawasan Asia Tenggara" !

Pada hari ini, PD akan berkongsikan sebuah lagi article mengenai kewujudan orang Sarawak yang majoritinya orang Dayak sebenarnya sudah lebih dari 37,000 sebelum Masihi berdasarkan sebuah kajian bertajuk 'Deep Skull from Niah Cave and the Pleistocene Peopling of Southeast Asia' yang direkodkan pada 27 June 2016.

Gua Niah tempat ekskavasi 'Deep Skull'
(Gambar diambil dari Google)
Tengkorak tersebut telah dikaji oleh seorang anthropologist British bernama Don Brothwell. Berdasarkan kajian oleh Don Borthwell, beliau memutuskan bahawa 'Deep Skull' adalah milik seorang orang asli dari Australia yang berumur dalam lingkungan umur seorang remaja lelaki .
Serpihan 'Deep Skull' yang ditemui.
(Sumber gambar dari Google)

Walaubagaimanapun, tengkorak 'Deep Skull' ini kemudiannya dikaji semula oleh sekumpulan pengkaji dari University of New South Wales Associate Professor Darren Curnoe. “Brothwell’s ideas have been highly influential and stood largely untested, so we wanted to see whether they might be correct after almost six decades,” kata beliau.

The Deep Skull from Niah Cave in Sarawak (Malaysia) is the oldest anatomically modern human recovered from island Southeast Asia. For more than 50 years its relevance to tracing the prehistory of the region has been controversial. The most widely held view, originating with Brothwell's 1960 description and analysis, is that the Niah individual is related to Indigenous Australians. Here we undertake a new assessment of the Deep Skull and consider its bearing on this question. In doing so, we provide a new and comprehensive description of the cranium including a reassessment of its ontogenetic age, sex, morphology, and affinities. We conclude that this individual was most likely to have been of advanced age and female, rather than an adolescent male as originally proposed. The morphological evidence strongly suggests that the Deep Skull samples the earliest modern humans to have settled Borneo, most likely originating on mainland East Asia. We also show that the affinities of the specimen are most likely to be with the contemporary indigenous people of Borneo, although, similarities to the population sometimes referred to as Philippine Negritos cannot be excluded. Finally, our research suggests that the widely supported “two-layer” hypothesis for the Pleistocene peopling of East/Southeast Asia is unlikely to apply to the earliest inhabitants of Borneo, in-line with the picture emerging from genetic studies of the contemporary people from the region.

Perbandingan tengkorak - tengkorak untuk pengesahan.
(Sumber gambar dari Google)

Seperti yang ternyata, analisis penyelidik membuktikan banyak pandangan lama mengenai ‘Deep Skull’ adalah kurang tepat. Sebagai contoh, tengkorak mempunyai "sedikit persamaan" dengan penduduk pribumi Tasmania. Penjelasan oleh Darren Curnoe, "Kami mendapati bahawa sisa-sisa purba ini sangat hampir menyerupai sesetengah orang Orang Asli di Borneo hari ini, dengan ciri-ciri mereka yang dibina dengan baik dan saiz badan kecil, dan bukan orang asli dari Australia."

Dan nampaknya, ia bukanlah lelaki remaja. Seperti yang ditulis oleh para penyelidik di dalam kertas kerja mereka di jurnal Frontiers dalam Ekologi dan Evolusi, "Kami menyimpulkan bahawa individu ini berkemungkinan tinggi umur dan wanita, dan bukan lelaki muda seperti yang dicadangkan pada asalnya."

Bagi aspek 'garis keturunan evolusi', Curnoe berkata kajian mereka, bersama-sama dengan hasil kajian genetik baru-baru ini, "memberikan cabaran yang serius" kepada idea semasa, sambil menambah "Kita perlu memikirkan semula idea kita tentang prasejarah rantau ini". Penyelidik bersama Ipoi Datan (Pengarah Muzium Sarawak) berkata demikian, "Penemuan kami bahawa jenazah mungkin menjadi nenek moyang orang Orang Dayak."

Ipoi Datan juga bersemangat, "Sangat mengasyikkan bahawa selepas hampir 60 tahun masih banyak belajar dari Deep Skull - begitu banyak rahsia yang masih belum ditemukankan."

Benar? Bolehkah seseorang belajar banyak dari serpihan tengkorak-terutamanya apabila seseorang menganggap bahawa 'mesej' dari Deep Skull tidak begitu konsisten? Budak remaja atau wanita tua? Persamaan dengan Tasmania atau Borneans? Dalam perjalanan ke Tasmania atau hanya tiba di Borneo? Berubah dari kera atau ... keturunan Nuh, memulihkan bumi dalam tempoh sejak Banjir Besar sekitar 4,500 tahun yang lalu?

Jawapannya tentu akan bergantung kepada sama ada anda mengambil nilai muka akaun saksi mata sejarah Alkitab. Dan dengan orang-orang di sini "dari awal penciptaan" (Markus 10: 6), tidak ada ruang bagi tanggapan 'prasejarah' dari apa jua bentuk, di mana saja, pada bila-bila masa.

James Shreeve, sekarang editor sains eksekutif untuk National Geographic, menulis dalam karier awalnya, "Semua orang tahu fosil berubah-ubah; tulang akan menyanyikan mana-mana lagu yang anda mahu dengar. "

Gambar hampir penuh serpihan tengkorak 'Deep Skull'
(Sumber gambar dari Google)

Serpihan tengkorak itu juga menjadi kunci utama dalam “two-layer” hypothesis yang digunakan untuk mengkaji pendudukan di Asia Tenggara.

Idea lama ini mencadangkan bahawa manusia yang sangat terawal di rantau ini berkaitan dengan orang asli Australia, tetapi kemudian digantikan oleh petani dari selatan China.

Jika kita betul bahawa ‘Deep Skull’ berkaitan dengan penduduk asli Borneo, maka orang-orang ini, yang berbeza dari Australia, telah mendiami rantau tersebut sekurang-kurangnya 37,000 tahun dan bukannya 3,000 tahun seperti yang “two-layer” hypothesis itu bayangkan.
(https://theconversation.com/ancient-deep-skull-still-holds-big-surprises-60-years-after-it-was-unearthed-61572)

(DISCLAIMER: Kami di Pengayau Digital TIDAK MEMILIKI BAHAN KAJIAN ini; kami hanya sekadar BERKONGSI article ini agar lebih ramai rakyat negara Sarawak mengetahui bahawa penduduk negara Sarawak sebenarnya adalah penduduk rantau Asia Tenggara tertua sekali. Sebarang article yang kami kongsikan' kami sertakan sekali link nya di dalam article tersebut. Mohon maaf andai ada tersalah edit. Sekian sahaja dari kami Pengayau Digital).
LihatTutupKomentar
Cancel